Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Studerende vil køre 10.000 km på én liter benzin

På Aarhus Universitet forbereder et hold ingeniørstuderende sig til det uofficielle verdensmesterskab i kør-langt-på-literen. Efter flere hundrede timer i værkstedet er de ved at være klar med deres bud på det, der måske er verdens mest energieffektive køretøj.

31.03.2014 | Kim Harel

Studerende arbejder på øko-ræser i værkstedet

Ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet vil udfordre grænsen for hvor mange kilometre, det teknisk set er muligt at få ud af en enkelt liter brændstof. Billedet er fra den tidlige fase i arbejdet med at udvikle et ultra-effektivt køretøj, der i maj skal deltage i det uofficielle verdensmesterskab i økoræs Shell Eco-Marathon.

Studerende fra universitetets afdelinger i Aarhus og Herning skruer netop nu på det, der meget vel kan være det mest energieffektive køretøj i verden. De har designet og konstrueret en bil fra bunden, og hvis alt går godt, kommer den til at tilbagelægge det, der svarer til 10.000 kilometer på en liter brændstof ved Shell Eco-Marathon i maj måned.

Sidste år blev det til en samlet femteplads og 6000 km/l (661 km/kWh), da universitetet deltog i konkurrencen for første gang.  Men de studerende har nu haft et helt år til at gå i detaljer med de tekniske løsninger, og i dag går holdet under navnet Team AU efter en sejr:

”Jeg tror, vi har knækket koden. Vi har udviklet nogle ekstremt effektive solpaneler, som kan stå for hele 20 procent af bilens samlede strømforbrug. Desuden har vi gjort bilen hele ti kilo lettere, og det har stor betydning for dens køreevne”, siger Kenneth N. Mogensen, ingeniørstuderende, Aarhus Universitet.

Små detaljer tæller
Og det er netop de små detaljer, der tæller, hvis de studerende skal indfri ambitionerne om en førsteplads ved årets Shell Eco-Marathon i maj måned i Rotterdam med Zenith 33, som bilen er blevet døbt.

Hjulene er specialdesignede i kulfiber med keramiske lejer, der har et meget lavt friktionstab under rotation. Bilen er blevet forsynet med en ny højeffektiv el-motor. Og bag det hele ligger i timevis af ingeniørarbejde, siger Emil Madsen, ingeniørstuderende, Aarhus Universitet:

”Konkurrencen er benhård, og det er i detaljerne, at forskellen på succes og fiasko ligger. Vi har arbejdet meget sammen på tværs af ingeniørretninger og sat al vores kreativitet i spil for at skabe de fede højteknologiske løsninger. Det er ekstremt spændende at omsætte videnskabelige teorier til praksis i værkstederne, og det er meget motiverende, at vi skal deltage i en konkurrence. Så gør det ikke så meget, at det ofte bliver sent, før man kommer hjem.”

Solskin kan sikre førsteplads
Zenith 33, som mest af alt ligner en form for rumraket,  skal konkurrere imod 229 andre biler og hold fra 26 europæiske lande. Team AU stiller op i klassen for hybridkøretøjer, der er kendetegnet ved at få energien fra solpaneler og batterier.

”Vi stiller op med et langt bedre køretøj og er bedre forberedte i år. Hvis alt går vel, og solen skinner fra en skyfri himmel, så har vi gode chancer få indfriet vores forventninger om at vinde i vores klasse,” siger Kenneth N. Mogensen, ingeniørstuderende, Aarhus Universitet.

OM ZENITH 33

I alt bliver Zenith 33 i 2014-udgaven cirka 10 kilo lettere end 2013-udgaven, hvilket - sammen med en række tekniske forbedringer -vil reducere bilens rulle- og vindmodstand med 33 procent.

  • Bilen er en selvbærende konstruktion af kulfiber, der giver stor stivhed og styrke i forhold til vægten
  • Dens størrelse og form er et nøje afstemt kompromis, da både vægt og luftmodstand har betydning for køreevnen. Zenith 33 er 2,90 m lang, 0,57 m bred og 0,65 m høj. Bunden er hævet ca. 0,15 m over jorden for at få den lavest  mulige luftmodstand
  • Føreren ligger næsten helt ned i den lille kabine for at reducere luftmodstanden
  • Zenith 33 er udstyret med to forhjul og et baghjul samt integrerede solcellepaneler på taget
  • Hjulene er lette kulfiberpladehjul med keramiske lejer. De vejer mindre end hjul med eger og har lavere luftmodstand under rotation
  • Motorstyring regulerer kørslen og sikrer et maksimalt energiudbytte fra bilens batterier, uanset hvor den befinder sig på løbets bane

OM SHELL ECO-MARATHON

Ved Shell Eco-marathon dyster fremtidens ingeniører og unge forskere fra 27 lande. Hvert hold stiller op med en egenudviklet benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ehtanolbil. Opgaven er at køre længst muligt på det, der svarer til 1 kWh eller en liter benzin.

 

 

 

 

Offentligheden / Pressen