Jonas var murer og Rune var tømrer, nu er de ingeniører

Her kan du møde Jonas og Rune, der snart er færdiguddannede ingeniører. For fem år siden arbejdede de som håndværkere på byggepladser. I dag har de skiftet værktøjet ud med taktstokken. De har fået deres første jobs som bygningsingeniører, mens de færdiggør det sidste semester på ingeniøruddannelsen.

Udbytte af Adgangskursus

”Vi læser begge på 7. semester nu og er altså snart færdige med diplomingeniøruddannelsen. Der er sket så utroligt meget siden, vi startede på det samme hold på Adgangskursus. For mit vedkommende er det en af de bedste beslutninger, jeg nogensinde har truffet – selvfølgelig først og fremmest, fordi det banede vej for at realisere min ambition om at blive ingeniør, men også fordi, jeg virkelig har lært meget og fået en indsigt eller en måde at forholde mig til verden på, som jeg ikke havde før. Det er nok det, man kan kalde almen dannelse.” (Jonas)

LÆS OGSÅ: "Jeg skal være ingeniør, og det er jeg stolt af"

Det faglige niveau

”Jeg kan huske, hvordan det var at begynde på Adgangskursus helt fra bunden med de mest basale regneregler. Vi havde nogle fantastiske undervisere, og alle fag var tilrettelagt, så de pegede frem imod ingeniøruddannelsen, hvilket forstærkede min brændende interesse for de naturvidenskabelige fag. Det gjorde det spændende helt fra starten, og så var det en kæmpe fordel at starte på bygningsingeniøruddannelsen med helt frisk viden. ” (Rune)

Overgang til ingeniøruddannelsen

”Når jeg tænker tilbage, så oplevede jeg det faglige niveau som højt. Der er ingen tvivl om, at jeg skulle arbejde for at nå gode resultater, men så var jeg til gengæld godt forberedt på, hvordan det var at læse videre til ingeniør. Da vi startede på ingeniøruddannelsen efter Adgangskursus, var vi ret jævnbyrdige med de studerende, der kom direkte fra gymnasiet. De var måske lidt mere trænede i at lave skriftlige opgaver, mens vi havde en fordel fra starten med den konstruktionsmæssige forståelse. Min oplevelse er helt klart, at der er meget dygtige undervisere på uddannelsen, og hvis man har interessen og engagementet, så har man gode muligheder for at klare sig og blive hjulpet rigtig godt på vej.” (Jonas)

Aldersspredning blandt studerende

”På ingeniøruddannelserne er der en rimelig stor aldersspredning, og det oplevede jeg kun som positivt. De studerende kommer med forskellige baggrunde, og det fungerer rigtig godt i en uddannelse, hvor fokus er både på teori og praksis. De fleste af dem, der starter på ingeniøruddannelserne via Adgangskursus har nogenlunde samme alder og er måske lige nogle år ældre end de studerende, der har almindelig gymnasial baggrund, men det har som sagt kun positive konsekvenser for studiemiljøet, vil jeg mene.” (Rune)

Selvdisciplin

”Det, der overraskede mig mest ved at starte på Adgangskursus var, at jeg skulle vænne mig til en helt ny selvdisciplin med skole og lektier. Jeg havde da nogle bekymringer om, hvorvidt det nu også var mig, men det er ret hurtigt, at man vænner sig til at lære igen og også at sætte pris på det undervejs. Det er sådan en underlig blanding af hårdt arbejde og masser af gode oplevelser sammen med studiekammeraterne.” (Jonas)

Karrieremuligheder

”Det, der overraskede mig mest ved at starte på en ingeniøruddannelse var de mange specialiseringsmuligheder. Jeg har valgt at specialisere mig inden for byggeproduktion og byggeledelse, og det har allerede åbnet karrieremuligheder for mig, som jeg ikke ville have drømt om for fire år siden. Vi er begge blevet headhuntede til vores første ingeniørjobs og arbejder nu fuld tid samtidig med, at vi tager det sidste semester af uddannelsen på deltid. ” (Rune)

Ingeniørdrømme

”Min drøm startede, da jeg var i lære og begyndte at arbejde på forskellige byggepladser. Jeg sad tit tilbage med spørgsmål til de opgaver, vi skulle udføre og havde idéer til, hvordan man kunne gøre det anderledes. Derfra var der ikke langt til at tænke over, om jeg ikke skulle videreuddanne mig til ingeniør. Jeg er helt sikker på, at den håndværksmæssige baggrund er en kæmpe styrke for mig i dag som næsten nyuddannet ingeniør. Allerede nu kan jeg se, hvordan det gør mit arbejde med projekt- og byggeledelse meget nemmere, fordi jeg føler mig i øjenhøjde med håndværkerne ude på pladserne..” (Jonas)

Økonomi

”Det betyder selvfølgelig noget økonomisk, når man starter på en uddannelse. De fleste håndværkere tjener jo ret godt, når det kommer til stykket, og det er da en omvæltning at skulle leve af en SU. Personligt havde jeg forberedt mig ved at spare lidt op, og så solgte jeg min bil og motorcykel. I det store perspektiv er det en relativ lille investering. Jeg vil anbefale, at man overvejer det økonomiske uden at tillægge det for stor vægt. Det løser sig for de fleste, og helt ærligt – det handler vel i bund og grund om at indfri en drøm og skabe nye betingelser for resten af ens arbejdsliv. Jeg kan kun opfordre andre til at gribe den samme chance.” (Rune)