Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Immersive Virtual Reality

Virtual Reality (VR) beskæftiger sig med computergenererede modeller af virkeligheden. Ved hjælp af VR-briller og andet udstyr kan vi interagere med den virtuelle model og dermed fejlfinde og afprøve, inden vi bygger produkter i den virkelige verden.

På ingeniørområdet giver VR helt nye muligheder inden for agil produktudvikling. Med VR kan man allerede fra ingeniørens første tegning af eksempelvis et produktionsanlæg i CAD (Computer Aided Design) bevæge sig rundt og interagere med 3D-modellen. På den måde er det muligt at foretage en grundig gennemgang af produktet, så man kan forbedre eller videreudvikle på det inden produktet leveres videre.

Mulighederne med VR betyder, at omkostningerne ved afprøvning, fejlfinding, ombearbejdning, uddannelse og design i hele produktets livscyklus kan minimeres.

Projekter med afprøvning af VR-teknologier og software

På Ingeniørhøjskolen samarbejder studerende og ansatte med virksomheder om studie- og udviklingsprojekter.

Der er mulighed for at afprøve teknologier og software, ligesom virksomheder har mulighed for selv at byde ind med samarbejdsidéer. Samarbejdet kan tage udgangspunkt i reelle problemstillinger i virksomheden eller ønsker til udvikling af et specifikt produkt.

På Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet deltager vi også i projekter, hvor der laves 3D-scan, 360° videoer/billeder, ligesom vi råder over programmet CAD VR Viewer og andet udstyr til interaktiv VR.

CAD VR Viewer

Når komplicerede fejl eller praktiske uhensigtsmæssigheder på mekaniske konstruktioner først bliver opdaget i prototypefasen, eller når produktet er færdigt, er det meget dyrt.

Med VR er der helt nye muligheder for at undgå det. CAD VR Viewer giver alle interessenter mulighed for at deltage i udviklingsforløb af produkter i en agil udviklingsproces, hvor der er fokus på maksimal slutbruger-involvering.

Interaktiv VR

På Ingeniørhøjskolen kan du få din CAD-model gjort interaktiv, så du kan afprøve produktets funktionalitet under installation, produktion og vedligehold. Du kan også oplære slutbrugerne inden levering af produktet.

For eksempel råder Ingeniørhøjskolen over Maskinpark VR, der er et gamificeret uddannelsesmiljø i en virtuel verden. Her bearbejder vi metal, plast og andre materialer på blandt andet drejebænk, fræser og svejsemaskine.

Desuden råder vi over mange produkter inden for hardware og addons til VR-oplevelsen samt in-house udviklede løsninger til haptic feedback og 2D-løbebånd.

Muligheder med CAD VR Viewer
Projektsamarbejde om interaktiv VR
Muligheder med Craftio VR

Faggruppens kontaktperson:

Claus Melvad

Ingeniørdocent Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet - Energi- og systemdesign

  • Autonome løsninger
  • Mekatronik
  • Måleteknik og -systemer
  • Projektledelse
  • Virtual Reality



Faggruppens fokusområder:

 

  • Autonome løsninger
  • CAD VR Viewer
  • Maskinpark VR
  • Mekatronik
 
  • Måleteknik og -systemer
  • Virtual Reality
  • VR hardware